maandag 24 juni 2013

Lesfasenmodel #2

Deze opdracht moest je in tweetallen uitvoeren. Je hebt samen een les gekozen die je gaat invullen op het lesfasenmodel. Sommige dingen kon je zo overnemen, maar andere dingen waren niet goed doordacht en moest je aanpassen. De les die je hebt voorbereid moest je plaatsen op je blog.
Het filmpje wat wij zouden gebruiken tijdens onze les is ook bijgevoegd!




Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.

Procesfase
Docenttaak
Lesinhoud
Voorbereiding
Context
Belevingswereld
Het sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen, op het moment dat het een actualiteit is. Als er bijvoorbeeld net een aardbeving is geweest in het buitenland en daar veel aandacht aan is besteed in schooltv-weekjournaal of jeugdjournaal.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
De kinderen bouwen een stad van plakken klei, waarbij te zien is dat de stad is getroffen door een natuurramp. Daarbij mag de stad geen rommel zijn, de schoonheid van verval moet zichtbaar worden.
Doelen
Beeldend doel:
Aan het einde van de les hebben de kinderen een stuk stad gebouwd van klei, waarbij te zien is dat deze stad heeft geleden aan een natuurramp (orkaan/aardbeving). De kinderen hebben dan ontdekt dat verval ook schoonheid kan omvatten en dat verval noodzakelijk is om te komen tot nieuwe dingen.

Technisch doel:
Snijden van plakken klei
Bouwen met plakken klei
Receptie
/Oriƫntatie
Introduceren
Beeldcultuur
Fragment over een storm (Ice age, de Storm, HET REGENT GEHAKTBALLEN – de spagettistorm)
Beeldaspecten
Vorm en kleur
Ontwikkelingsfasen
De animatie sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen. Ook de koppeling met de actualiteit maakt de opdracht aantrekkelijk voor de kinderen.

Informeren

Beeldbeschouwen
(Kleurgebruik en) vorm bespreken

Instrueren
Beeldend Probleem
De stad moet er vervallen uitzien, maar het moet ook schoonheid omvatten. Hoe, dat moeten de kinderen zelf bedenken.
Productie
/Uitvoering
Observeren




Beeldend Vermogen
Plakken charmotteklei
Kleigereedschap
Verf en kwasten(schoonheid)
Kranten/onderleggers

Begeleiden

Werkprocessen
ontwerpen

Afronden

Lokaal/tijdsmanagement
In het klaslokaal
75 minuten voor klei-les
45 minuten voor verven
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren
Is het beeldprobleem opgelost? Zien de gebouwen er vervallen uit, maar straalt het toch schoonheid uit?
Elkaars werk beoordelen a.d.h.v. beoordelingsformulier.






Beoordelen
Beoordelingscriteria (rubric)
Scheve gebouwen
Zichtbaar gebouw
Kleurgebruik
Zichtbaar geheel (stad)

Presenteren

Presentatievorm
Ieder maakt een individueel gebouw en de individuele gebouwen vormen samen een stad. Beoordelen gebeurd na het maken van het geheel.
Evaluatie
Evalueren

Opdracht en randvoorwaarden
Achteraf in te vullen. Zijn de eisen die je zelf hebt gesteld voldaan door de kinderen? Wat had beter gekund, wat had korter/langer gekund.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten